WhatsApp Image 2022-11-14 at 11.36.16

 

La proposta enviada per la Falla El Mocador #STEMFartes ha sigut la guanyadora en el primer any del premi Diana on se visibilitzarà eixe premi atorgant-se-li a l’associació #Girls4STEM. Serà el proper 17 de novembre a les 19:30 hores a la Casa Cultura Capellà Pallarés de Sagunt. El jurat ha estat composat per l’Alcalde Dario Moreno, la Fallera Major Ana Palacios, la Periodista Marian Romero, la membre del Consell de la Dona Maria Juesas i Neus Graullera de la delegació de cultura de la Falla.

Des de la proposta de la Falla El Mocador apunten que els estudis d’educació superior relacionats amb les Ciències es veuen recompensats en el mercat laboral, encara que les àrees d’estudi es troben condicionades en gran mesura per les diferències de gènere a l’estat espanyol i als països de l’OCDE”. Al mateix torn, en la majoria de països de l’OCDE, les espanyoles tenen poca presència en els estudis de STEM i, en canvi, una presència “desproporcionada” en carreres relacionades amb el sector educatiu (Espanya, 79%; OCDE, 78%) així com en salut i benestar (Espanya, 72%; OCDE, 75%).

Segons les dades del Consell Nacional d’Educació (CNED), els homes predominen en l’àrea de tecnologia on s’inclouen les enginyeries i les ciències, mentre que les dones són majoria indiscutible en les carreres de salut, educació i ciències socials.

Aquests són només un exemple de la bretxa de gènere que existeix actualment a Espanya relacionada amb els estudis de Ciències. Alguns dels motius de l’elecció dels estudis de les xiques i xics són una combinació d’estereotips, expectatives dels pares, mancança de referents femenins, desconfiança cap a les Matemàtiques i una utilitat social poc visible.

La ciència i la igualtat de gènere són vitals per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible. En les últimes dècades, la comunitat internacional ha fet un gran esforç per a inspirar i promoure la participació de les dones i les xiquetes en la ciència. No obstant això, les dones continuen trobant obstacles per a desenvolupar-se en el camp de la ciència.

Amb la finalitat d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les xiquetes, i a més per a aconseguir la igualtat de gènere i l’apoderament de les dones i les xiquetes, l’Assemblea General de les Nacions Unides va decidir proclamar en 2016 l’11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència.

#Girls4STEM

Girls4STEM és un projecte dirigit al foment de les vocacions STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), molt especialment entre les xiques, a través de l’organització d’activitats de divulgació. L’esperit del projecte és participatiu i inclusiu, per això, el primer gran valor del projecte és l’estudiantat preuniversitari: primària, secundària, batxillerat i cicles formatius. En esta associació participen diferents científiques del municipi.