• La falla de Port de Sagunt obri un debat per promoure un turisme sostenible com a motor de l’economia comarcal

 LlibretVictoria17_2

Port de Sagunt, 17 de febrer de 2017.-

Fem Turisme és el lema del llibret de la falla La Victòria. La publicació, que va ser presentada aquest dimecres, conté 340 pàgines en les quals la comissió convida a implantar en el Camp de Morvedre un turisme de qualitat, respectuós amb el medi ambient i la societat, la cultura local i l’economia, allunyat del turisme de masses o fem; d’ací el doble sentit del lema, que pot entendre’s en imperatiu o com a fem.

Per açò, el fil conductor de tot el llibret és el turisme sostenible i el plat principal, la primera guia turística que s’edita de la comarca al complet. Així, les pàgines del llibret de La Victòria conjuguen el més destacat de l’exercici faller amb quasi un centenar de pàgines addicionals en les quals s’arreplega els monuments i llocs naturals més destacats del Camp de Morvedre.

Llocs icònics de la comarca, com el Teatre Romà, les fortaleses de Sagunt o Beselga, el llegat industrial del Port o paratges com la marjal dels Moros o la serra Calderona, apareixen descrits al detall i amb fotografies impactants, al costat d’altres localitzacions menys conegudes com les pintures rupestres i coves d’Albalat dels Tarongers o Gilet, o l’ermita de la Verge de la Medalla Miraculosa, encimbellada al Picaio. «Molts dels llocs arreplegats passen desapercebuts pels propis veïns, com ens han reconegut, per la qual cosa intentem aconseguir que siguem turistes en la nostra ciutat i en el nostre entorn més pròxim. Coneixem al detall altres províncies, però a vegades se’ns escapa la riquesa que té la nostra comarca i és una pena», indicava el delegat de Comunicació de la falla, Paco Quiles, en la presentació que va tenir lloc en el Centre Cívic i que va comptar amb la presència de les autoritats locals i els membres de la federació Junta Fallera de Sagunt.

Els fallers, a més, han portat l’escut de la comissió per tot el món, en els seus viatges durant tot l’exercici faller, i han explicat què canviarien ells de la destinació turística perquè fóra més sostenible o què és el que més han valorat del lloc per a respectar els pilars de la sostenibilitat turística. «A més, la temàtica entronca amb els nostres monuments, ambientats en la Polinèsia i a Venècia; dos llocs tremendament explotats pel turisme de masses, per la qual cosa convidem a fer un turisme sostenible que evite aqueixes pràctiques i a implantar-ho en la nostra ciutat i comarca», valora el delegat. En aquest sentit, els assajos del llibret versen sobre aquesta temàtica i situen les falles, la naturalesa i els patrimonis històric i industrial com a eines bàsiques del que hauria de ser el sector turístic com a motor de l’economia local.

Victorí i Victorina, al més pur estil del conegut ninot amb michelins que il·lustra una de les guies turístiques més esteses, apareix en la part infantil, elaborada per segon any pels xiquets de la falla, que han fet les entrevistes als representants, han preparat receptes de cuina sobre turisme gastronòmic, contes i passatemps. A la resta de la publicació ho acompanyen les fotografies de Paco Quiles en escenaris com el castell, la platja o baix l’extrem marítim del pantalà, en un punt de vista mai vist, amb les falleres majors i presidents a bord d’un catamarà, «per la qual cosa també es promociona el patrimoni monumental i paisatgístic en totes les seccions del llibret, no sols en la part de la guia turística», explica el coordinador de l’anuari faller.

La publicació ha sigut maquetada per l’empresa saguntina Eureka Soluciones i pot visualitzar-se en la web issuu.com/fallalavictoria.

LlibretVictoria17_1

Inspiració en la publicitat turística vintage francesa

La portada, dissenyada per l’il·lustrador Paco Campos, mostra una imatge icònica dels principals atractius turístics de la capital comarcal, com són el Forn Alt, la Nau de Tallers, el Castell de Sagunt i el Teatre Romà, integrats en el seu entorn: la platja, el port marítim i les muntanyes de la serra Calderona. L’estètica utilitzada és la mateixa que imperava en les publicitats de les destinacions turístiques franceses de finals del segle XIX i principis del XX, però adaptada a l’actualitat, com ocorre a França on l’estètica vintage per als reclams turístics torna a estar de moda de la mà de dissenyadors com Richard Zielenkiewicz (Monsieur Z).

Nou suport de la Unesco

De nou, la falla portenya torna a comptar amb el recolze de la Unesco, com ja ho fera en 2015 amb el seu llibret dedicat a la fotografia nocturna de llarga exposició en l’any Internacional de la Llum, quan es va convertir en la primera comissió a rebre el suport d’aquesta institució internacional, abans fins i tot que les falles hagueren rebut el distintiu de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

En aquesta ocasió, en l’any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, La Victòria obri el debat sobre la necessitat d’apostar per un turisme que siga respectuós amb la natura, que promocione la cultura local i que repercutisca en l’economia de la zona. Un àrea en la qual, en paraules de la regidora de Turisme, Natalia Antonino, «queda molt per fer, malgrat el treball dels governs que m’han precedit». L’edila, que va participar en la taula redona integrada en la presentació, va indicar que es tracta d’un sector de vital importància, «en el Sagunt té davant si mateix una oportunitat històrica i el consistori vol treballar en les línies de turisme sostenible que ha esmentat La Victòria».

Així, la regidora va esmentar algunes de les línies d’actuació que està implantant el seu executiu, com les rutes de l’aigua, dels palaus senyorials o ciclo-turístiques, però també en aconseguir incrementar les pernoctacions dels turistes amb l’atracció de visitants durant tot l’any a través de mercats, festes i altres esdeveniments, al costat de la posada en valor del patrimoni arqueològic i industrial.

LlibretVictoria17_3 LlibretVictoria17_4